Deze visie geeft de (nautische) ontwikkelingen weer en de impact op scheepsincidentbestrijding. Zo is er een definitie van scheepsincidentbestrijding geformuleerd en een SIB-piramide opgesteld basis van het risicoprofiel van iedere regio. Deze maakt het mogelijk om, waar nodig, te differentiëren of afspraken te maken met buurregio’s zonder af te wijken van het landelijk afgesproken beleid.
Deze visie biedt een praktisch en richtinggevend, maar niet vrijblijvend kader. Veiligheidsregio’s worden geacht binnen dit kader de taak scheepsincidentbestrijding in te richten om zo de uniformiteit in deze bestrijding te waarborgen. Het beschreven kader is een ondergrens. Het staat veiligheidsregio’s vrij om, afhankelijk van de lokale risico’s, bovenop deze ondergrens aanvullende maatregelen te nemen om deze risico’s het hoofd te bieden.
De implementatie van dit kader kost tijd, kennis en middelen. Eventuele organisatorische en materiële wijzigingen zijn afhankelijk van factoren zoals regelgeving, aanbestedingen, budget en capaciteit. Verwacht wordt dat veiligheidsregio’s en Brandweer Nederland twee jaar tijd nodig hebben om de deze visie te implementeren.