Lessen van een eenzijdig ongeval met een Tesla Model X

Zondagmiddag 24 oktober 2021 vond er een eenzijdig ongeval plaats bij Akkrum. Door een onbekende oorzaak kwam het voertuig in de drassige berm terecht en raakte daarbij een boom. Door de impact draaide het voertuig en kwam in de tegenoverliggende berm tot stilstand.

De tankautospuit van Akkrum, diverse ambulances, het MMT (Mobiel Medisch Team) en Officier van Dienst Jos van der Kooij spoedden zich naar de plaats van het ongeval. Officier van Dienst Van der Kooij: ‘Aanrijdend vernamen we via de meldkamer dat de bestuurder en een bijrijder nog in het voertuig zouden zitten. Ook werd het kenteken van het voertuig medegedeeld.’ Door het kenteken te raadplegen in het CRS (Crash Recovery System) kwamen de hulpdiensten er vroegtijdig achter dat het om een volledig elektrische Tesla Model X ging.

Veiligstellen voertuig

De tankautospuit van Akkrum kwam als eerste ter plaatse. Bij aankomst bleek dat de twee inzittenden het voertuig inmiddels zelfstandig hadden verlaten. De bestuurder was via het bestuurdersportier uitgestapt en had vervolgens de passagier via het kapotte raam in het bijrijdersportier uit de auto gehaald. ‘Wij hebben ons als brandweer direct ontfermd over de slachtoffers. De beveiliger, een manschap van de TS, heeft ondertussen het ongeval geschouwd en geconstateerd dat de situatie van de auto veilig was. De airbags waren afgegaan, wat betekent dat het elektrische systeem van het voertuig gedeactiveerd is. De auto lag vast in de berm. Omdat er twee wielen waren afgebroken was er geen wegrolgevaar. Na het arriveren van de ambulancedienst hebben wij deze ondersteund bij de slachtofferzorg.’ Beide slachtoffers zijn onderzocht door het MMT en per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. De brandweer heeft vervolgens de Tesla verder veiliggesteld door het loskoppelen van de 12V-accu en het onderbreken van de First Responder-kring.

Terugblik

Officier van Dienst Van der Kooij is tevreden over de inzet, maar ziet ook leerpunten: ‘Het loskoppelen van de 12V-accu was lastig, want de accu was moeilijk bereikbaar. Gelukkig konden we gebruikmaken van het CRS en hebben we de accu kunnen loskoppelen. Het CRS liet ons zien waar het batterijpakket zat, op welke manier wij de 12V-accu konden bereiken en hoe wij de First Responder-kring konden onderbreken. Bij een elektrisch voertuig is het ook zeer belangrijk om extra aan je eigen veiligheid te denken tijdens het veiligstellen van het voertuig. In dit geval is ons leermoment om naast de CRS ook de warmtebeeldcamera mee te nemen in de schouw, zodat je een beter beeld krijgt van het eventuele opwarmen van het accupakket en daarmee de stabiliteit en veiligheid van het voertuig.’

Gehavende Tesla Model X (foto: Jos van der Kooij)

‘Mijn collega’s die bij een vergelijkbaar incident kunnen komen te staan, wil ik meegeven: probeer eens te oefenen met een volledig elektrisch of (plug-in) hybride voertuig’

Jos van der Kooij, Officier van Dienst

De opgetreden brandweerlieden hebben na afloop van het incident de kans benut om eens rond het voertuig te lopen: ‘Wat komen we nou precies tegen? Alles in een Tesla is elektrisch. Nu waren de slachtoffers al uit de auto, maar in de evaluatie vroegen wij ons af hoe het openen van de portieren werkt bij uitvallen van de 12V-batterij. Dit is niet opgenomen in het CRS. Hopelijk wordt de rescue sheet op dit punt nog aangevuld.’

Leervragen

  • Wat is voor jou de belangrijkste les van deze casus?

    Het antwoord op deze vraag is persoonlijk.

  • Is het hoogspanningssysteem altijd uitgeschakeld als de airbag is uitgeklapt?

    Ja, zodra de airbag is afgegaan is het hoogspanningssysteem van een elektrisch voertuig spanningsloos gemaakt. Wanneer het accupakket (ernstig) beschadigd is, kan er wel spanning staan op de beschadigde delen die in contact staan met de accu.

  • Hoe open je de vleugeldeur van een Tesla Model X?

    Als het 12V-systeem nog actief is, kan je de vleugeldeur openen via het touchscreen, de deurklink, de afstandsbediening, de smartphone van de bestuurder of een knop op de B-stijl aan de binnenzijde van het voertuig.

    Zonder 12 Voltvoeding kunnen de vleugeldeuren alleen van binnenuit worden geopend. Verwijder hiervoor het luidsprekerrooster van de deur en trek de kabel van de mechanische ontgrendeling omlaag en in de richting van de voorstoel, zoals hieronder wordt weergegeven. Breng de deuren handmatig omhoog zodra deze zijn ontgrendeld.
    Deur openen bij een Tesla Model X

Handelingsperspectieven

  1. Gebruik CRS, EuroNCAP of leveranciershandleiding om voertuiginformatie te verzamelen.
  2. Gebruik een warmtebeeldcamera om te kijken of het accupakket warmer is dan de rest van het voertuig.
    Let ook op roken/dampen van het accupakket, het ruiken van deze rook/dampen of het horen sissen van het accupakket.
  3. Knip de First Responder-kring door als:
    • er slachtoffers bekneld zijn of
    • de hoogvermogenaccu instabiel is.

Oproep: meld incidenten

Het projectteam wil zo veel mogelijk incidenten in de database opnemen. Ben jij als brandweerman/vrouw betrokken geweest bij een incident met een alternatief aangedreven voertuig? Stuur dan een mail naar projectteam.

Leerzame casussen

Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.

Meer casussen
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box