Ongeval met een elektrisch, een hybride en een benzinevoertuig

Op dinsdagmiddag 24 augustus 2021 vond er een ongeval plaats op de N355 bij Groningen tussen de Zijlvelsterweg en het dorp Aduard. Naast de politie en de ambulance spoedde ook de Groningse brandweer zich naar het opgegeven adres.

Bevelvoerder Richard Mensink over het incident: ‘Aanrijdend vernamen we dat het een ongeval met drie voertuigen betrof, waarbij één voertuig over de kop geslagen zou zijn. In één van de voertuigen zou nog een gewonde zitten, twee andere gewonden zouden inmiddels op eigen kracht uit hun voertuig zijn gekomen.’ De brandweer was als eerste ter plaatse. ‘Bij aankomst kregen we direct te horen dat er niemand meer in de voertuigen zat. Er stonden een hoop voertuigen stil, waardoor het lastig in te schatten was welke voertuigen bij het incident betrokken waren. Ik zag een beschadigde Renault Twingo in de berm staan en een Porsche Cayenne schuin op de rijbaanscheiding. Vlakbij de Twingo in de berm lag een afgebroken achterwiel van de Porsche.’

De afgebroken wielas van de Porsche Cayenne (foto: Patrick Wind)

CRS hulpmiddel voor aanpak

Het kenteken van de Porsche werd opgezocht in het CRS [Crash Recovery System]. Zo kwam de bevelvoerder erachter dat de Porsche een hybride voertuig was. ‘We misten een voertuig, bleek uit het verhaal van de bestuurders. We kwamen er pas na zo’n tien minuten achter dat er ook een Tesla Model S bij het incident betrokken was. De Tesla stond ruim honderd meter van de Porsche en Renault af.’ Nadat bekend was dat de Tesla erbij betrokken was, zijn de manschappen hierop ingezet: ‘De Tesla maakte vreemde geluiden, ik hoorde gebrom en gesis. Ik heb eerst de Porsche overgedragen aan de inmiddels ter plaatse gekomen berger; hij zou het voertuig afslepen.’ De bevelvoerder heeft ook gebruikgemaakt van zijn CRS om de aanpak van de Tesla te bepalen: ‘Ik heb ingezet op het stabiliseren van het hoogspanningscircuit middels het doorknippen van de ‘First Responder-kring’.’

‘Mijn collega’s die bij een vergelijkbaar incident kunnen komen te staan, wil ik meegeven: Gebruik meteen het CRS om voertuiginformatie te achterhalen.’

Richard Mensink, bevelvoerder

Bevelvoerder Richard is tevreden over de inzet. De bevelvoerder zou in het vervolg wel direct willen weten welke (typen) voertuigen er bij een ongeval betrokken zijn. ‘We kwamen er nu pas later achter dat de Tesla bij het incident betrokken was en dat de Porsche een hybride aandrijving had. Hierdoor hebben wij in eerste instantie niet de juiste handelingsperspectieven toegepast op de Porsche. We hebben het voertuig bijvoorbeeld niet vanuit de voorgeschreven hoek benaderd. Als we direct het kenteken in het CRS hadden opgezocht, hadden we dit eerder geweten. Wij hebben de Tesla wel meteen opgezocht in het CRS, het voertuig juist benaderd en volgens de instructies gestabiliseerd met behulp van de 1000V-handschoenen.’

Leervragen

  • 1. Wat is voor jou de belangrijkste les van deze casus?

    Het antwoord op deze vraag is persoonlijk.

  • 2. Is het altijd nodig de First Responder-kring door te knippen?

    Als de slachtoffers uit het voertuig zijn (of zonder hulp van de brandweer bevrijd kunnen worden) en de hoogvermogenaccu stabiel is, is dit niet nodig. Dit veroorzaakt onnodige schade en compliceert de berging. In deze casus is ervoor gekozen de First Responder-kring wél door te knippen, om het hoogspanningscircuit te stabiliseren.

  • 3. Bestaat er bij een ongeval het risico op elektrocutie?

    De kans op elektrocutie als je in contact komt met de carrosserie is zeer klein. Dit is alleen mogelijk bij zeer ernstige deformatie van het accupakket. In deze casus was daar geen sprake van.
    Draag bij ernstige deformatie van het voertuig uit voorzorg tegen (gering) elektrocutiegevaar: droge, geheel gesloten uitrukkleding, onafhankelijke adembescherming, 1000V-handschoenen met de schacht over de mouw van de uitrukkleding, gebruik droog isolerend gereedschap en houd een worplengte als blusafstand aan. Dek bij ernstige deformatie van het voertuig uit voorzorg delen van de carrosserie waar het slachtoffer contact mee kan maken af met een rubberen mat of stoffen deken.

Handelingsperspectieven

  1. Achterhaal via CRS/EURO NCAP-app informatie over:
    • energiebron/brandstof
    • voertuigconstructie
    • veiligheidsvoorzieningen
    • deactivering van het aandrijfsysteem.
  2. Benader elektrische voertuigen zo mogelijk onder een hoek van 45 graden.
    Hierdoor sta je het veiligst als het voertuig begint te rollen of onderdelen wegspringen.
  3. Zorg dat het voertuig niet kan verplaatsen/rollen:
    • Zet het voertuig in de parkeerstand en activeer de handrem.
    • Zet de motor uit en bewaar de sleutel op minimaal 5 m afstand.
    • Blokkeer de wielen.

Oproep: meld incidenten

Het projectteam wil zo veel mogelijk incidenten in de database opnemen. Ben jij als brandweerman/vrouw betrokken geweest bij een incident met een alternatief aangedreven voertuig? Stuur dan een mail naar projectteam.

Leerzame casussen

Regelmatig plaatsen we interessante en leerzame casussen.

Meer casussen
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box