28 december 2021

Ready for take off

Begin 2022 gaat het dan echt gebeuren: de inzet van de automatische drone vanaf het droneplatform in Glanerbrug (Twente). Bij een incident krijgt de drone een melding en vliegt naar de incidentlocatie. De beelden die de drone maakt, worden vervolgens gestreamd naar de tankautospuit zodat de bevelvoerder onderweg live kan meekijken. Voor aankomst weet hij al of hij te maken heeft met een kleine of grote brand en waar de ‘hotspots’ zitten.

Vliegen met een drone mag nu in principe alleen als de bestuurder (piloot) zicht heeft op het toestel. Voor de inzet door hulpdiensten is dat niet handig. Brandweer, politie en beveiligingsbedrijven sturen het toestel liever direct op weg, zodat al binnen enkele minuten een goed beeld beschikbaar is van de aard en omvang van een incident. Er kan dan tijdig op- of afgeschaald worden.

Definitieve ‘go’

‘We verwachten in de komende maanden een definitieve ‘go’ te krijgen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Zodra de ontheffing binnen is, gaan we van start en vinden de eerste operationele vluchten plaats. Voorafgaand zullen we ook de omgeving gaan informeren. Ze moeten natuurlijk wel weten waarom we met deze drone gaan vliegen boven Glanerbrug en omgeving. Daarna zijn we er klaar voor, oftewel: ready for take off!’

Het volledige artikel lees je in het winternummer van de Brandweerkrant.

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box