Brandweerwerk brengt risico’s met zich mee. Daarom moeten repressieve medewerkers blijvend beschikken over actuele kennis, vaardigheden en competenties. Opleidingen en examens zijn landelijk geborgd, maar voor het vakbekwaam blijven bestaan verschillen tussen regio’s. De vakraad Leren en Ontwikkelen stelde daarom de vraag: ‘Hoe kunnen we op een eenduidige, duidelijke en betrouwbare manier aantonen dat brandweerpersoneel vakbekwaam blijft?’
De vakraad heeft deze vraag landelijk laten onderzoeken. Het onderzoek werd uitgevoerd door Simon Stenneberg (VR Kennemerland), in nauwe samenwerking met alle 25 regio’s en studenten van de Universiteit Twente. De belangrijkste uitkomsten zijn samengevat in de factsheet ‘Aantoonbare Vakbekwaamheid’ .
Wat kwamen ze tegen?
Uit het onderzoek komt een helder beeld naar voren:
- Regio’s registreren vooral aanwezigheid bij oefeningen, maar niet wat iemand daadwerkelijk heeft laten zien.
- Begrippen als ‘oefenen’, ‘bijscholen’, ‘trainen’ en ‘aantoonbaarheid’ worden verschillend gebruikt.
- Instrumenten die ooit landelijk zijn bedacht, zijn verouderd of worden niet meer gebruikt.
- Er is geen actuele gezamenlijke visie op vakbekwaam blijven.
- Andere veiligheidsorganisaties, zoals politie en ambulance, werken al wél met ontwikkelgerichte systemen en persoonlijke portfolio’s.
Het advies: naar een eenduidig en ontwikkelgericht stelsel
Het advies luidt om gezamenlijk te werken aan één landelijk en toekomstbestendig systeem voor aantoonbare vakbekwaamheid. Kernpunten zijn:
- Eenduidige definities: helderheid over opleiden, oefenen, trainen, bijscholen en aantoonbaarheid.
- Herzien van landelijke kaders: ontwikkelen van samenhangende normen en kwaliteitsinstrumenten.
- Samen optrekken als één brandweerorganisatie: regio’s, vakraden (IB), lectoraten, opleiders en landelijke netwerken.
- Aansluiten bij bestaande ontwikkelingen, zoals het programma Onderwijs Onderweg.
Hoe nu verder?
De komende periode werkt de vakraad aan de vervolgstappen om het stelsel voor vakbekwaam blijven te verbeteren. Het programma Onderwijs Onderweg levert hiervoor projectleider Marianne Heijndijk. Ook de vakraad Incidentbestrijding wordt nauw betrokken, omdat daar de vakinhoud en daarmee de normen worden ontwikkeld. Nog dit najaar worden de eerste vervolgstappen verwacht.
Meer informatie
Lees het hele onderzoeksrapport en de factsheet.