De derde etappe van het programma Onderwijs Onderweg liep van februari 2025 tot nu en leverde veel op. Met behulp van verschillende projecten is praktijkervaring opgedaan en is geoefend met het onderwijsstelsel uit de rollennotitie. Zo is het kwalificatiedossier Manschap getoetst. Daaruit blijkt dat een opleiding ‘brandwacht C’ (werktitel) zonder specialismen mogelijk is, maar de vakraad Incidentbestrijding moet daarvoor eerst duidelijk vastleggen waar de grens ligt tussen basistaken en specialismen. Daarnaast ligt er nu een gezamenlijke onderwijsvisie. De onderwijsvisie beschrijft de kernwaarden en uitgangspunten voor onderwijs en vormt het fundament voor de opleidingsinstituten bij de verdere ontwikkeling van het onderwijs. Ook is gestart met een onderzoek naar samenwerking in het duikonderwijs en is de verkenning van de beroepspraktijk OL/leider COPI in gang gezet.
Als laatste is de two-pager ‘onderwijsstelsel veiligheidsregio’s’ door het Veiligheidsberaad aangeboden aan het Ministerie van J&V. En er is een belangeninventarisatie uitgevoerd, die de basis vormt voor onderzoek naar een verdergaande samenwerking van opleidingsinstituten in etappe 4. Over dit laatste lees je binnenkort meer op het platform.
De RCDV en het MT NIPV hebben de resultaten van etappe 3 goedgekeurd. Ze geven akkoord op de onderwijsvisie en op de uitvoering van de plannen in etappe 4. Daarmee kan het programma verder bouwen aan een stevig en toekomstbestendig onderwijsstelsel.
In de vierde etappe draait alles om beter samenspel en rolbewustzijn. Wie doet wat in het stelsel en hoe zorgen we samen voor een sterk geheel? Dat wordt uitgewerkt in een vervolgdocument op de rollennotitie.
We ronden lopende projecten af zoals het in kaart brengen van de vraag uit de beroepspraktijk voor Operationeel Leider en leider Copi en een voorstel voor een interregionale organisatie van het duikonderwijs. Ook wordt onderzocht hoe opleidingsinstituten sterker kunnen samenwerken in een alliantie. En werken we aan het voorbereiden van pilots voor examinering en ijkfuncties, wat kan bijdragen aan meer flexibiliteit in het onderwijsstelsel.
Wil je weten hoe deze projecten verder vorm krijgen? Houd dan het platform Onderwijs Onderweg in de gaten en volg de updates van het programma op LinkedIn.