De brandweerkleding voor de brandweer in Nederland wordt verzorgt door het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Het gaat hierbij om de uniformkleding, kazernekleding en sportkleding voor circa 27.000 brandweermensen. Door de kleding gezamenlijk te laten fabriceren en in te kopen wordt de herkenbaarheid en zichtbaarheid van de brandweer vergroot.
De klantenraad brandweerkleding bestaat uit vertegenwoordigers uit het veld met verschillende vakinhoudelijke expertise (onder andere op het gebied van arbeidsveiligheid, bedrijfsvoering en financiën). De klantenraad bevordert de samenwerking tussen de regio’s en het NIPV op het gebied van toekomstige ontwikkelingen, aanbestedingstrajecten en financieringsafspraken met betrekking tot brandweerkleding. De klantenraad komt minimaal viermaal per jaar bijeen.
De klantenraad fungeert, namens de RCDV, als opdrachtgever van het NIPV voor het beheer en de (door)ontwikkeling van de huidige kledinglijnen voor de brandweer. Het betreft de volgende taken:
Ook stelt de klantenraad de hoofdlijnen van het beleid vast, zoals:
Omtrent beleidswijzigingen adviseert de klantenraad aan de RCDV. Daarnaast rapporteert de klantenraad jaarlijks aan de RCDV middels een jaarplan (incl. begroting en jaarafrekening),
Voor meer informatie: stuur een e-mail naar Gerrit Tichelaar.
De klantenraad bestaat uit de volgende leden: