“Een schip is geen huis”

18 augustus 2025

“We behandelen een schip vaak als een huis, terwijl dat niet zo is,” zegt Wim van der Wal, aanjager van het nieuwe landelijke brandweerspecialisme Scheepsincidentbestrijding (SIB). “Dat moet anders.”

Van der Wal, beleidsadviseur bij Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, werkt al jaren aan het verbeteren van de aanpak bij scheepsincidenten. “De dynamiek op het water is écht anders dan op het land. Incidenten zijn meestal gemeente- of regiogrensoverschrijdend: water stopt niet bij een grens. Samenwerking en informatie-uitwisseling zijn cruciaal, zeker wanneer een rivier de scheidslijn vormt.”

Wim van der Wal (foto: Megin Zondervan)

Met de in 2024 door de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio’s (RCDV) goedgekeurde visie is SIB nu officieel erkend als landelijk brandweerspecialisme. “Eindelijk krijgen de bijzondere risico’s en gevaren van scheepsincidenten de plek die ze verdienen.”

Een scheepsincident is anders

Scheepsincidenten komen zelden voor, waardoor veel korpsen weinig praktijkervaring hebben. “Juist daardoor is het verleidelijk om te doen wat je altijd doet,” zegt Van der Wal. “Maar een scheepsincident is anders. Je hebt te maken met brandbestrijding, gevaarlijke stoffen, de specifieke indeling van schepen, én de noodzaak om samen te werken met partijen als Rijkswaterstaat, havenbedrijven, Kustwacht en waterschappen.”

(foto: Megin Zondervan)

Er zijn drie steunpunten die alle regio’s ondersteunen:

  • Zeeland
  • Noord-Holland-Noord (met Korps Marinebrandweer)
  • Rotterdam-Rijnmond

Elk steunpunt heeft een specialistische Officier van Dienst (OvD) op piket, altijd bereikbaar via de coördinerende meldkamer in Rotterdam.

Van visie naar uitvoering

Nu de visie staat, volgt de echte uitdaging: implementatie. Met steun van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) brengen regio’s hun risico’s in kaart en kijken ze hoe basiszorg, basis+ en specialistisch optreden het best kunnen worden ingericht. Ook wordt gewerkt aan interregionale bijstand en structurele borging. “Dat is nodig”, zegt Van der Wal. “Want bijna alle regio’s hebben rivieren, waterwegen en kleine of grote havens. Vaak met serieus water. Ik zie het als mijn missie om Scheepsincidentbestrijding goed te implementeren en te borgen. Nu Scheepsincidentbestrijding een officieel brandweerspecialisme is, hoop ik op meer prioriteit.

En onthoud: weet je het niet zeker? Neem contact op met de netwerk Scheepsincidentbestrijding via ondersteuningOO@nipv.nl. Hulp nodig tijdens een incident? Neem dan contact op via de meldkamer. Dan denken we met je mee.”

Lees het volledige interview op nipv.nl


Dit is het vijfde en laatste artikel in de zomerreeks over landelijke specialismen. Het zesde specialisme, natuurbrandbestrijding, behandelen we niet apart, omdat we daar deze zomer al uitgebreid over hebben bericht. Lees meer op onze pagina over het specialisme Natuurbrandbeheersing en volg de natuurbrandmissie in Spanje.

Zie ook

Specialisme Incidentbestrijding gevaarlijke stoffen (IBGS)

Lees meer over Specialisme Incidentbestrijding gevaarlijke stoffen (IBGS)

Specialisme Logistiek en Ondersteuning

Lees meer over Specialisme Logistiek en Ondersteuning

Specialisme Natuurbrandbeheersing

Lees meer over Specialisme Natuurbrandbeheersing

Specialisme Scheepsincidentbestrijding (SIB)

Lees meer over Specialisme Scheepsincidentbestrijding (SIB)

Specialisme Team Digitale Verkenning (TDV)

Lees meer over Specialisme Team Digitale Verkenning (TDV)

Specialisme Technische Hulpverlening (STH)

Lees meer over Specialisme Technische Hulpverlening (STH)
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box